Decorul floral de evenimente – încotro?
Impropriu spus, dar totuși, sezonul nunților se apropie de final. Noi, cei din breasla floriștilor, ne-am obișnuit că în luna noiembrie, odată cu intrarea în postul Crăciunului, sezonul nunților și al botezurilor se încheie. Ultimele evenimente ale anului se suprapun peste pregătirile pentru sezonul de iarnă și, totodată, peste pregătirile pentru târgurile de nunți.
2020 e un an de cotitură în care ar fi trebuit deja să ne obișnuim cu toții cel puțin cu ideea unei noi normalități, dacă nu cu noua normalitate în sine.
2020 e anul fără sezon de nunți, care a pornit cu anularea ultimelor târguri ce fuseseră programate. Evenimentele s-au anulat și ele brusc și dacă în primăvară existau încă speranțe că vor reveni la un moment dat, evoluția pandemiei ne arată acum cât de important este să fim deschiși la nou și să ne putem adapta permanent la schimbările ce au loc.
Numărul căsătoriilor înregistrate la starea civilă s-a înjumătăţit în primele şase luni ale anului 2020, când au fost consemnate doar 25.500 de astfel de evenimente faţă de aproape 50.000 în primul semestru din 2019. Numărul redus al căsătoriilor este cu siguranță influențat şi de faptul că tinerii nu au mai putut să organizeze petreceri mari, unde să invite o mare parte a comunității apropiate lor. Există şi o perspectivă economică ce a determinat acest fenomen deoarece nunta la români presupune cheltuieli mari, iar tinerii vor să acopere aceste costuri cu ajutorul invitaților, iar în timpul pandemiei numărul invitaților la un astfel de eveniment a fost limitat la un minim absolut.
Cum abordăm nunțile în noua normalitate?
Activitatea floriștilor (implicit a distribuitorilor și producătorilor din domeniu, care susțin prin serviciile și produsele lor munca floriștilor) a fost puternic afectată de schimbările sociale. E utopic să credem că anul următor lucrurile vor fi iar ca înainte și cu toții va trebui să apelăm la cea mai importantă armă pe care o avem la dispozițe, pe care o folosim zilnic în activitatea noastră: creativitatea.
Da, un buchet de mireasă va fi întotdeauna necesar la o nuntă, oricât de mică ar fi ea. La fel și lumânările nașilor, dar pentru cei care și-au concentrat activitatea floristică pe evenimente, o astfel de abordare nu asigură supraviețuirea unui afaceri, darmite dezvoltarea ei!
În Statele Unite, spre exemplu, hashtag-ul #microwedding acaparează mediile online de promovare și abordarea nunților cu un pachet mai mic ca număr de piese florale realizate a devenit o normalitate. În India, probabil cea mai mare piață a nunților din lume, decorurile florale nu au fost tăiate de pe listă chiar dacă numărul invitaților s-a redus la minim.
Specificitatea locală, tradițiile și noile reguli sociale, permanent schimbătoare în următoarea perioadă, vor influența modul în care industria nunților va merge înainte. Dar ele nu sunt determinante pentru modul în care floriștii vor reuși să își dezvolte în continuare business-ul, atâta vreme cât creativitatea o folosim și în antreprenoriat, nu doar în modul cum lucrăm cu florile.
Virtual sau real?
Mediul on-line nu mai este unul virtual, ci ne demonstrează că e cât se poate de real: oferă resurse valoroase de comunicare, organizare și management a resurselor – atribute importante pentru dezvoltarea oricărui business. În plus, nu e exclus ca în viitor să devină o modalitate de a spori numărul invitaților la nuntă fără prezența lor fizică la fel cum foarte probabil va deveni cel puțin un ”spațiu” suplimentar de desfășurare a târgurilor de nunți.
Florile sunt reale și cu siguranță o fotografie în online cu un buchet de mireasă, oricât de mult ajută la promovare, nu va putea fi niciodată un substitut pentru adevăratul buchet din mȃna miresei. La fel și decorul, fie că e vorba de acele multe mese ale invitaților de odinioară, sau poate o singură instalație pentru puținii oaspeți din viitorul apropiat, acesta are nevoie de spațiu real pentru a-și atinge scopul. Și dacă la prima vedere statisticile arată că numărul acestor evenimente a scăzut drastic, tot ele ne arată și jumătatea plină a paharului: în ciuda restricțiilor, un număr mare de tineri au ales să își adapteze planurile și să se căsătorească.
Ofertele pentru clienți vor trebui adaptate, de asemenea. Pachetele de servicii în sine sunt supuse schimbărilor, deci o abordare flexibilă este preferată celor fixe și rigide. Design-ul floral al evenimentului probabil va fi conceput având bugetul maxim ca punct de pornire, nu numărul de invitați așa cum se întâmpla preponderent înainte de pandemie. Calitatea e mai importantă decât cantitatea, dar parcă această sintagmă capătă și mai multă greutate în viitorul apropiat și nu numai. Resursele locale completează cu succes importurile de materiale iar spațiile de desfășurare a evenimentelor se duc spre exterior și natură mai mult decât interior și lux. Rezistența la aceste schimbări și așteptarea unui moment în care lucrurile revin la ceea ce știam înainte de această pandemie nu sunt soluții pentru floriști. Pasiune pentru meserie, dorința de reuși, perseverența și creativitatea sunt cele mai importante resurse ce le avem la dispoziție și ele ne vor da soluții pentru viitor.
Pentru că nunta este o experiență în primul rând intimă și abia apoi socială, nu se poate vorbi de un viitor fără nunți. Este clar că ele vor fi diferite, vor fi altfel, vor fi mai puține, dar cu siguranță nu vor dispărea. Iar același principiu este valabil și pentru viitorul floriștilor care se ocupă de complimentarea evenimentelor cu creații florale: cu siguranță vor fi altfel de antreprenori ca până acum, foarte probabil vor fi mai puțini, dar cu siguranță nu vor dispărea.
Cum ne pregătim pentru necunoscut?
Cu creativitate, adaptare la schimbare și perseverență, floriștii vor găsi soluții să înflorească și în noul context, așa cum deja unii dintre voi o faceți deja. Investiția în dezvoltarea și educația proprie e probabil cea mai bună investiție ce se poate face în perioade de criză economică. Extinderea zonelor de activitate, transformarea atelierelor ce înainte se concentrau pe evenimente în business-uri care livrează la domiciliu sau deservesc clientelă corporate, crearea unor conexiuni cu clientela folosindu-ne de mediul online, servicii de consultanţă, colaborări cu colegi din alte domenii sunt doar o parte din soluțiile ce le avem la îndemâna și care deschid noi orizonturi într-un viitor momentan incert.