În dialog cu Tomas De Bruyne despre conceptul de comunitate floristică

 In Blog


Tomas De Bruyne – European Master Certification, Belgia

Tomas De Bruyne este unul dintre cei mai talentați designeri de evenimente florale de astăzi, specializat în designul floral arhitectural și conceptual al spațiului. Este unul dintre cei mai căutați și respectați designeri florali internaționali de astăzi.

Tomas a publicat 15 cărți de inspirație și dedicate educației floriștilor, este un designer invitat la numeroase evenimente și demonstrații florale, este arbitru acreditat Florint și anul trecut a făcut parte din juriul Cupei Mondiale de Artă Florală. De asemenea, Tomas a fost publicat și intervievat în peste 60 de reviste de renume din întreaga lume și este inițiator și lector în cadrul programului educațional European Master Certification.

Cum ați defini conceptul de comunitate, prin prisma experienței dumneavoastră?

Comunitatea își găsește elementele definitorii, în rimul rând, atunci când un grup de oameni, cu interese și caracteristici comune se reunesc într-o formă sau alta.

Evident, simpla adunare a membrilor acesteia nu este suficientă pentru ca o comunitate să creasă și să se dezvolte. Depinde pe de o parte de cei ce își asumă leardeship-ul să definească și să comunice cât mai bine elementele pe care membrii le au în comun. Cu cât sunt mai clare condițiile esențiale de partajare, cu cât e mai bine enunțat scopul și sunt trasate obiective, cu atât mai ușor este ca membrii acelei comunități să se regăsească și să contribuie la binele comun. Și accentuez importanța contribuției membrilor, pentru că o comunitate definită la nivel ideologic nu va exista cu adevărat fără ca cei reprezentați de ea să participe activ la dezvoltarea ei.

Ce cuvinte cheie sunt atribuite specific unei comunități florale?

Conexiune, sprijin, creștere și socializare.

De ce este o comunitate floristică relevantă în opinia dumneavoastră?

Sunt multe rațiuni pentru care relevața unei comunități a floriștilor e relevantă. Pe de o parte este nevoia de a face parte din ceva mai mare decât noi înșine. Noi, ca membri ai acestei comunități, împărtățim aceleași interese și suntem mânați de aceeași pasiune iar aceste premise ne permit să interacționăm productiv pentru a putea influența ceea ce se întâmplă în cadrul industriei florale și, evident, să ne susținem reciproc în demersurile noastre.

Apartența la o asociație poate fi activă sau pasivă, fiecare variantă fiind în felul său importantă atât pentru individ, cât și pentru comunitate. Condiția de membru, în oricare din ipostaze, duce la crearea de legături cu alți colegi de breaslă, la consolidarea relațiilor interumane și colegiale, dă forță comunității pentru reprezentare în fața unor instituții. Profesia noastră, deși propulsată de un demers creativ intim nu e o meserie solitară. Noi lăsăm florile să ”vorbească” în relația cu clientul final, dar relațiile dintre noi trebuie să se bazeze pe comunicare, competitivitate, fair play și respect reciproc. Sunt principii care trebuie să ne ghideze.

Conceptul de comunitate locală, în special cu această pandemie a devenit un punct de reper. Cum vedeți că evoluează acest concept în contextul comunității globale în care încă ne regăsim?

Este clar că oamenii în perioade incerte caută întotdeauna persoane cu același mind-set pentru a avea un sentiment de siguranță, de confort dacă doriți. Cel mai bun mod să îți regăsești stabilitatea în astfel de perioade tulburi este să faci parte dintr-un grup care are aceleași idei și urmărește aceleași scopuri. Devine mai ușor să îți clarifici propriile idei pentru că ele sunt reflectate de cele ale grupului. Un grup este întotdeauna mai puternic decât un individ, asta e o certitudine ce provine din însuși ADN-ul nostru.

Viziunea și misiunea fiecărei comunități locale sau globale sunt liantul dintre cele doua concepte. Comunitățile locale vor atrage localnici în timp ce un ”popor” internațional se raportează la probleme globale. Oamenii pot face parte dintr-o comunitate locală pentru anumite interese care servesc o anumită arie geografică și pot fi în același timp, membrii ai unei comunități globale prin urmărirea unui scop care are aplicabilitate pe tot mapamondul.

Dacă lucrezi în domeniul sănătății, spre exemplu, și meseria ta se concentrează pe problemele locale din zona de rezidență, nu înseamnă că nu poți fi parte a comunității globale prin grija față de mediu, chestiune ce afectează toată planeta.

Am ajuns de la local la global și am revenit din nou la local din mai multe motive. Revenirea completă la local este însă de neconceput, deoarece societatea economică s-a adaptat deja acestui mod global de a gândi. Dar, în opinia mea, comunitățile locale care se concentrează pe provocările locale directe vor crește, asta și datorită conștientizării faptului că ”a da înapoi comunității tale locale” e o mentalitate ce trebuie să ne-o însușim.

Sunt multe argumentele pentru care lumea se îndreaptă către comunitățile locale: dorința de a le susține, relațiile personale, experiența directă cu omul din spatele unui business etc. Dezvoltarea acestor comunități locale nu va schimba însă faptul că suntem o mare familie pe acest Pământ iar contribuția fiecăruia contează și în plan global.

Unde se află florarul individual într-o comunitate?

O comunitate funcționează atunci când toate părțile sunt satisfăcute și li se împlinesc așteptările, știind că asocierea este un vehicul care să permită acest lucru.

Din perspectiva membrilor, atenția fiecăruia se îndreaptă în mod firesc spre el/ea și în ce mod și cât de departe este voința de a fi angajat în comunitate e o decizie personală. Energy goes where energy flows! Investirea de energie, timp, resurse pentru a contribui dincolo de interesul personal va genera rezultate pe măsură.

Din perspectiva comunității, organizația care o reprezintă este condiționată și de cât de multe instrumente are la dispoziție pentru a-și reprezenta membrii. O comunitate are grijă de membrii săi și acest lucru poate fi văzut pe diverse paliere, în funcție și de context. Cert e că, ambele părți sunt interdependente și conectate, plus valoarea pentru binele individual vine din binele comun și viceversa, reușita fiecărui individ contribuie la dezvoltarea comunității. Și revenind la întrebarea anterioară, relevanța unei comunități este determinată și de aceast aspect.

Nu sunteți străin de România, prin experiențele anterioare și oamenii pe care îi cunoașteți – unde vedeți țara noastră în contextul actual, din punct de vedere ”floristic”?

Oriunde am călătorit am facut-o cu mintea deschisă și cu o reală dorință de a cunoaște oamenii pe care i-am întâlnit, așa cum sunt ei.

Industria floristică din România nu pot spune că mi-e foarte familiară, dar de fiecare dată când am venit aici am fost plăcut surpins să găsesc colegi dornici să învețe, cu putere de muncă și cu deschidere către a evolua în meseria ce și-au ales-o. În plus, sunt mândru că o parte din floriștii români mi-au fost studenți la European Master Certification și îi urmăresc în continuare, ei fiind parte acum și din comunitatea globala a EMC.

Cred că această dorință de evoluție și permanentă dezvoltare este puțin spus importantă pentru viitorul floristicii în România și vă încurajez să urmați calea dezvoltării și educării personale, să nu ezitați să contribuiți la întărirea comunității voastre locale și să deveniți o forță în comunitatea noastră globală.

Pasiunea pentru muncă și dragostea pentru flori sunt lucruri care ne vor ajuta întotdeauna să fim mai buni, individual și mai puternici, împreună!

Intră în comunitatea antreprenorilor floriști!

Evoluează împreuna cu noi!



Recommended Posts

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Contactează-ne

Trimite-ne mesajul tău, iar noi îți vom răspunde în cel mai scurt timp posibil. Îți mulțumim!

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search

Prof. univ. dr. FLORIN TOMA – USAMV BUCURESTICare e diferența dintre termenii florist, designer florist și master florist în România