Clienții și prețurile floriștilor
Noțiuni de antreprenoriat utile în domeniul floristic
Într-un articol anterior, detaliam termenii de Florist, Designer Florist și Master Florist. Subiectul e de larg interes pentru domeniul floristic din România, mai ales din punct de vedere al antreprenoriatului.
Detaliem în cele ce urmează, câteva aspecte importante legate de procesul de vânzare și aria de clienți pentru fiecare categorie în parte: Florist, Designer Florist și Master Florist.
Floristul antreprenor deține o afacere, care poate fi:
– Florărie – un magazin fizic și/sau online, în care comercializează plante, flori la fir, buchete și/sau aranjamente florale pentru ocazii, aniversări și evenimente.
– Atelier floral – e diferit de florărie, poate funcționa offline și online.
Floristul antreprenor comercializează pe baza de comenzi, buchete și/sau aranjamente florale pentru ocazii, aniversări și evenimente.
Atât floraria cât și atelierul floral pot avea floriști angajați, comercializează produse, considerate uzuale, pentru această industrie. Floriștii își dezvoltă de obicei modelele de produse finite din flori, plante și verdeața, astfel încât să poată răspunde imediat cerințelor clienților.
Clienții, piața, în general, e obișnuită cu câteva modele standard pentru buchete și aranjamente florale. Pentru produsele, pe care le comercializează, aceștia fac rețetare,
tipare, pe care, probabil, le îmbunătățesc zi de zi, în activitatea zilnică. Floriștii antreprenori au nevoie să includă în prețuri cheltuieli fixe (chiria, utilitățile, cheltuieli cu angajații, cheltuieli de întreținere, etc.) și cheltuieli variabile, ocazionate de achiziția de materie primă (flori, plante, accesorii, etc).
Auzim, în acest context, de multe ori, expresia „e necesar să ne educăm clienții!”
Nu-i nevoie și e aproape imposibil! Ar fi mai profitabil, doar să îi găsim și să ii ajutăm pe aceia cu care fiecare florist rezonează, la fiecare nivel al meseriei.
Clientela, în generel, se formează, nu se educă și e un fenomen perceptibil pe termen lung, care evoluează o dată cu dezvoltarea industriei, în ansamblu!
Designerul florist e o treaptă superioară în dezvoltarea unui Florist. Procesul de vânzare se desfășoară diferit, clienții pot fi diferiți de cei ai floriștilor și prețurile pot fi pe măsură. Educația și experiența îndelungată a unui Designer Florist atrage clientela, care are încredere în expertiza acestuia. Cu alte cuvinte, de la acest nivel, clienții aleg ei să se lase pe mâna experților, își expun preferințele de ansamblu, dar Designerul este cel care stabilește și ia decizii privitor la lucrarea de design floral, ce urmează să se
înfăptuiască.
Designerii floriști colaborează și ei cu clienții lor pe tot parcursul procesului de realizare a designului floral, de la faza de proiectare, până la realizarea efectivă, inclusiv,
dar în aceste cazuri, expertiza designer-ului florist excede competențele clienților. Designerii floriști au nevoie să includă în prețuri, în plus, pe lângă cele menționate
anterior pentru Florist, manufactura unică pe care o crează, uneori, costurile educației avansate, pe care au dobândit-o, timpul infinit mai mare de lucru pentru un design(concepere, proiectare și realizare), propria „semnătură”, etc.
Pentru a înțelege mai ușor conceptul de antreprenoriat și pentru a evita confuziile care se fac uneori între prețurile practicate de Floriști și Designeri floriști, va propunem să continuăm exemplul prezentat în articolul anterior.
Pentru o nuntă, floristul aduce o arcadă gata făcută și se folosește de tehnicile dobândite, pentru a o decora cu flori, în diverse moduri, respectând elementele și principiile de design floral. Designerul florist e cel care concepe și realizează el forma structurii, într-o manieră proprie și folosindu-se de toate coordonatele expuse mai sus. În unele cazuri, folosirea florilor întră chiar într-un plan secundar.
Astfel, prețul practicat de antreprenorul Designer florist e superior celui practicat de antreprenorul florist.
Atenție! Din dorința de a se manifesta artistic, fără să țină cont de antreprenoriat, sunt cazuri în care, Designerul florist nu evaluează corect tot efortul depus pentru realizarea unei lucrări de design, în prețul final! E o capcană, deseori, în care latura artistică prevalează asupra laturii antreprenoriale! Pe termen lung, nu e o practică sănătoasă pentru afacere.
De asemenea, e diferența între a vinde și a închiria design floral! De cele mai multe ori, e profitabil ca designerul să gândească pe termen lung și astfel să poată
refolosi structurile create, cu mai multe ocazii.
Așa cum am descris Master Floristul în articolul precedent, e clar că piața de vânzare pentru această categorie e o nișă, care se adresează unui număr restrâns de clienți. Aceștia pot fi designeri floriști, care-și doresc să învețe de la maeștri sau clienți exclusiviști care-și doresc decoruri pe măsură.